3 manieren om nú meer te verkopen bij je bestaande klanten (zodat je met een extra zakcentje op het strand ligt deze zomer)

De afgelopen 2 jaar hebben Martine en ik met 148 ondernemers gesproken over hun groeistrategie.
Één ding is altijd hetzelfde. Ze willen groeien op hun eigen voorwaarden, maar ze hebben geen tijd. En er is nog iets anders wat voor 99% van de ondernemers opgaat…

Als ze denken aan groei, denken ze altijd aan MEER klanten.
Logisch dat ze dan vastlopen. Ze hebben te weinig tijd om continu nieuwe klanten binnen te halen. En als het toch lukt nemen die nieuwe klanten NOG meer tijd in beslag. Het is een vicieuze cirkel met een voorspelbaar gevolg.

Dit zijn de 7 weggestopte dromen die Karen het vaakst hoort.

Méér klanten kosten méér tijd.
Zo blijf je zwetend rondrennen in hetzelfde hamsterwiel. Want als je lijkt op de 148 ondernemers die wij hebben gesproken, heb je meer te doen dan alleen sales. Het gevaar is dat je goede kansen laat liggen. Of dat je passief wordt in plaats van actief. Daardoor groei je alleen mee met de markt. Of je wordt door diezelfde markt naar beneden getrokken. Zo kom je nooit toe aan je weggestopte dromen.

Dit is onze lijst van de 7 diepst weggestopte dromen van ondernemers in de industrie, IT en techniek:

  1. zorgen dat het bedrijf onafhankelijk van de ondernemer doordraait
  2. meer tijd besteden aan business development
  3. nieuwe producten ontwikkelen of door ontwikkelen
  4. klanten bezoeken om die nieuwe producten te laten zien
  5. iemand erbij voor in de operatie
  6. nieuwe markten bestormen
  7. eindelijk knop doorhakken over de beste weg vooruit

Komt dit scenario je akelig bekend voor?
Dan heb ik een gouden greep voor je.

Maak tijd en geld door te beginnen bij de klanten die je al hebt.
Dat klinkt zo simpel dat het bijna te gemakkelijk is. Het valt in het rijtje: “Als je wil afvallen moet je gezond eten en meer bewegen” en “op zonnige dagen wordt er meer ijs verkocht”. Maar er is geen speld tussen te krijgen. Je bestaande klanten vertrouwen je al. Ze hebben al eerder bij je gekocht en ze weten wat je waard bent. Daarom zeggen zij veel gemakkelijker ‘ja’ op een nieuw voorstel dan die veelbelovende prospect die nog nooit van jou heeft gehoord. Bovendien verdienen je bestaande klanten per definitie aandacht. Simpelweg omdat zij jouw bedrijf bestaansrecht geven.

Als je begint bij bestaande klanten, begint je bedrijf te ‘kantelen’.
Je besteed minder tijd aan acquisitie die niets oplevert. Je klanten voelen zich meer gewaardeerd en gaan positief over je praten met kennissen uit dezelfde branche. Je lacht vaker hardop om de sterke verhalen van je klanten omdat je ze vaker spreekt. En je omzet stijgt sneller dan je gewend bent omdat je veel sneller ‘ja’-s krijgt. Zo houd je tijd over voor je weggestopte dromen, of een extra vakantie.

Begin nu
Kies 1 van deze 3 manieren om nu meer omzet te maken bij je bestaande klanten.

Bel 10 bestaande klanten voor wie je graag werkt.
Vraag hoe het met ze gaat, waar ze nu tegenaan lopen, wat hun plannen zijn voor (na) de zomer en of jij nog iets voor hen kan betekenen.

Mail 50 bestaande klanten een interessante case study.
Zorg dat de case study gaat over een klant die op hen lijkt. Vertel in de mail duidelijk wat jullie samenwerking voor jouw klant heeft opgeleverd. Sluit af met een duidelijke ‘call to action’ zodat de lezer precies weet hij moet doen nu hij de mail gelezen heeft.

Stuur een simpele nieuwsbrief naar je bestaande klanten en doe ze een aanbod.
Bijvoorbeeld een zomeraanbod dat slechts 5 dagen geldig is. Sluit ook deze mail af met een duidelijke ‘call to action’, bijvoorbeeld: “bestel nu door te bellen naar dit nummer”.

Kies 1 van deze 3 manieren om nú meer omzet te maken bij je bestaande klanten.

Mocht je nu denken dat dit maar 1 keer werkt, ben je niet de enige (maar je hebt het mis!)
Martine werkte vorige week nog met een klant die niet zeker wist of de focus op bestaande klanten genoeg zou zijn om zijn bedrijf te verdubbelen. Wij snappen waar die twijfel vandaan komt. Daarom laten we je in de mail van volgende week zien hoe je een continue stroom van stijgende omzet op gang krijgt vanuit je bestaande klanten. Maar waarom zou je niet vandaag al beginnen?