Dit zijn de 5 grootste problemen van ondernemers in de techniek

Ik weet dat veel ondernemers benieuwd zijn waar anderen (die in hetzelfde bootje zitten) tegenaan lopen. Daarom heb ik de 21 grote uitdagingen die afgelopen week zijn ingebracht in onze strategiegesprekken voor je op een rij gezet.

(En omdat iedereen dol is op lijstjes is het een top 5 geworden.)

De Grote Uitdagingen TOP 5

#1: Positionering & naamsbekendheid (11 van de aanvragers gaven dit aan als grootste uitdaging)

Hoe zorg je dat je jouw verhaal blijft hangen en dat je je onderscheid van de concurrentie? Dit blijft essentieel punt, of je je nu een weg naar de top van de mark bokst, of al bovenaan staat.

We willen op de 4e positie in onze markt uitkomen. Maar we hebben 10 of 11 concurrenten in Nederland en het is moeilijk om onderscheidend vermogen te laten zien. En iedereen belt dezelfde mensen… de hele dag.”

“Ik krijg iedere technische deur open. Maar hoe zorg ik dat die Japanse CFO begrijpt waarom het zinvol is om te investeren in een verbeterde versie?”.

#2: Te veel aanvragen, te weinig capaciteit

Steeds vaker horen we van ondernemers dat ze een capaciteitstekort hebben, omdat er te veel klanten aankloppen. Niet alleen in de IT, maar ook in de maakindustrie. Hoe bepaal je tegen wie je ‘ja’ zegt, en kan je überhaupt wel ‘nee’ zeggen? Een klant met een kleine order vandaag, kan immers over een paar jaar tonnen opleveren.

Één ondernemer vond dat hij het niet kon maken om nee te zeggen tegen klanten die naar hem doorverwezen waren door andere, tevreden klanten. Daarom werkte hij ’s nachts door (nacht na nacht).

“Wij leven van mond-tot-mond reclame. Mensen bellen mij met dossiers. Als ik zeg “ik doe niet mee, want ik heb geen capaciteit” stopt ALLES.”

#3: Te weinig goede klanten

De andere ondernemers die over klanten willen praten hebben moeite om de grote vissen binnen te halen in een overbeviste vijver.

“Ons verkoopteam is heel erg gefocust op prijs. Er is heel veel aanbod en we hebben de laatste jaren veel op volume gefocust. Het is lastig om tot een deal te komen. Er zijn heel veel procedures en we zijn zó een jaar verder”.

#4: De rol van de ondernemer in de organisatie

Naast sparren over klanten en positionering gebruikten 3 ondernemers het strategiegesprek om hun eigen rol in het bedrijf onder de loep te leggen.

“Waar moeten wij heen, als oprichters van het bedrijf? Ik ben 47, mijn collega is 53. Wat wordt onze taak binnen 2 of 3 jaar?”

#5: War for Talent

Het laatste terugkerende onderwerp was de “War for Talent”: hoe vind je de juiste mensen en hoe houd je ze vast?

Een gedreven directeur-eigenaar vertelde dat hij tevergeefs heeft geprobeerd om mensen uit Portugal en Spanje te halen (“Ik denk dat het door het weer komt”). Hij gaat nu vol inzetten op de jonge ingenieurs uit de Baltische staten.

Een ander zoekt het vooral in zijn eigen netwerk. Hij besteed iedere week uren aan het zoeken van personeel en verzint allerlei uitjes om zijn programmeurs tevreden te houden. Maar ook bij hem worden mensen weggekocht.

“Ik kan niemand missen. Iedere keer als een van mijn mensen zegt dat hij wil praten, slaap ik ’s nachts niet. Ik heb straks zo’n gesprek… Ik houd mijn hart vast.”

Één ding hebben alle ondernemers die we hebben gesproken met elkaar gemeen.

Het helpt om een frisse blik te krijgen op de uitdagingen waar ze iedere dag mee bezig zijn. “Ik zit in een tunnel”, zei een van hen vanochtend nog, “en dan kan je maar beter op tijd bijsturen”.

Wil jij dat ook?

Meld je dan aan om kans te maken op 1 van de 9 gratis strategiegesprekken die nog beschikbaar zijn voor de komende 2 weken (klik hier).

In het strategiegesprek krijg je van ons 3 persoonlijke strategieën om jouw bedrijf te laten groeien. En we vertellen exact hoe andere ondernemers in de techniek dezelfde uitdagingen als de jouwe hebben aangepakt.

Lijkt je dat interessant?

Meld je dan nu binnen een minuut aan (21 ondernemers uit de techniek gingen je al voor). Als we jou selecteren voor een gesprek, bellen we je zo snel mogelijk op om het strategiegesprek in te plannen.