Dit ene doel zou iedere technische ondernemer moeten stellen voor 2017

Wat zijn jouw plannen voor 2017?

Ik heb het gevoel dat bijna al mijn gesprekken de laatste twee weken daar over gingen: de plannen en doelen voor 2017.

Sommige plannen heeft zo’n beetje elke ondernemer: de website aanpassen bijvoorbeeld. En sommige doelen heeft ook iedereen: meer verkopen dan vorig jaar.

Maar opvallend weinig ondernemers hebben ze allebei: een doel én een plan. Het lijkt wel of je twee soorten mensen kunt onderscheiden: degenen die doelen stellen en degenen die plannen maken.

Misschien komt dat omdat één van de twee doen oneindig veel makkelijker is dan allebei.

Sommige mensen maken een to do lijst (de website vernieuwen, op een grote beurs gaan staan, een nieuwe verkoper aannemen) en vertrouwen er op dat ze met hun acties vanzelf de doelen gaan halen.

Anderen stellen hoge doelen (de omzet met 25% omhoog, een nieuw product lanceren in de markt, de kosten met 7% verlagen) en gaan er vanuit dat ze door die doelen als vanzelf naar de goeie acties gedreven worden.

Maar in de praktijk komt de waan van de dag nog veel te vaak keihard tussenbeide.

Uiteindelijk is die website pas in 2018 af, sta je veel minder goed voorbereid op de beurs dan je had gepland, en blijkt die verkoper toch wel veel inwerktijd nodig te hebben voordat de orders binnenstromen.

Of kom je niet toe aan de koude acquisitie die nodig is voor die 25% extra omzet, omdat een project bij een van je grootste klanten veel meer tijd kost dan je had verwacht. En de leverancier die je nieuwe product moet gaan maken blijkt een stuk langer over dat ontwerp te doen dan je had gehoopt.

Om zeker te weten dat je je doelen wél haalt, moet je het allebei doen. Een doel stellen én een plan maken.

Want als je een plan hebt, is de kans dat je je doelen bereikt oneindig groter. En als je een doel hebt, is de kans dat je je plannen ook daadwerkelijk uitvoert dat ook.

Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want welke ondernemer heeft er nou een week over in januari om plannen te maken?

Het kan ook binnen een uur. Maar dan moet je wel het juiste doel stellen.

Als je doel is om in 2017 25% meer omzet te maken, of 12% meer winst, is het veel te moeilijk om daar een plan aan te koppelen. Dan moet je eerst uitrekenen hoeveel dat is in euro’s, dan hoeveel opdrachten je daar voor nodig hebt, dan hoeveel kosten daar bij komen kijken.

Voordat je uberhaupt aan het plannen slaat, ben je al uren verder.

Maar daar heb ik een oplossing voor. Een manier waarmee je in een half uur doelen kunt stellen én het plan kunt maken dat nodig is om zo ook daadwerkelijk te bereiken.

Stel je doel niet in euro’s, procenten, of producten, maar in aantal klanten.

Het klinkt misschien als een onbeduidend verschil, maar dat is het niet. Als je weet hoeveel klanten je wilt binnenhalen in 2017 (en behouden natuurlijk), kun je wél direct plannen maken.

Stel dat je pompen verkoopt en in 2017 10 nieuwe klanten wilt binnenhalen. Als je gemiddeld 25% score haalt uit je verkoopgesprekken, heb je dan 40 gesprekken nodig. Stel dat je uit een beurs normaal gesproken 25 gesprekken met nieuwe klanten haalt, dan kan je plan dus zijn om 2 vakbeurzen in te plannen dit jaar.

Kom je er zelf nog niet gelijk uit wat jouw doel moet worden voor 2017? Of wat je plan wordt om dat doel te halen?

Stuur mij dan een mail met: “ik kan wel wat hulp gebruiken”.

Ik heb deze maand tijd om met 3 ondernemers een strategiegesprek te voeren, waarin we jouw doelen glashelder maken en de belangrijkste stappen die je moet zetten om ze te behalen op een rijtje zetten.

Als je in aanmerking wilt komen voor zo’n gesprek, laat me dat dan voor het eind van de week weten. Ik kies dinsdag 3 mensen uit waarmee ik een strategiegesprek ga voeren.

groet,
Martine

P.S. Kom je er zelf nog niet gelijk uit wat jouw doel moet worden voor 2017? Of wat je plan wordt om dat doel te halen? Stuur me dan een mail met als onderwerp: “ik kan wel wat hulp gebruiken”.

Martine rechtop