Steeds lagere prijzen vragen heeft ons bijna de kop gekost

Ook succesvolle bedrijven in de maakindustrie worstelen vaak om hun hoofd boven water te houden, omdat hun prijzen veel te laag zijn. Er is continu druk op de marge en dat heeft enorme gevolgen. Terwijl het nergens voor nodig is.

“De markt is er gewoon niet.”

Ik zat aan tafel bij de directeur van een maakbedrijf met een geweldige reputatie. Specialisten, die maatwerkoplossingen ontwerpen voor de allermoeilijkste projecten en meest veeleisende klanten in hun markt.

Dit bedrijf heeft al bereikt waar de meeste ondernemers in de maakindustrie alleen maar van kunnen dromen. Ze staan bekend als de absolute top in hun markt en vragen de prijzen die daarbij passen.

Maar nu zitten ze vast. De omzet is de afgelopen jaren hard teruggelopen en de kosten zijn nauwelijks gedaald. Als er niet snel wat verandert, gaat het bedrijf ten onder. Lees verder

Kunnen wij je helpen?

Misschien komt het omdat het eerder donker is en de bladeren van de bomen vallen, maar opeens lijkt 2018 heel dichtbij.

De afgelopen twee weken werd ik opeens helemaal opgeslokt door onze plannen voor volgend jaar.

Wat wordt onze doelstelling voor 2018? Wat gaan we aanbieden? Voor welke prijs? En wat moet er veranderen om dat voor elkaar te krijgen?

Het begon met een geplande ‘strategie-driedaagse’ in een hotel in de bossen in Hellendoorn, en daarna liep het uit de hand. Toen we weer op kantoor zaten, zag ik overal kansen, problemen, verbeterpunten, en dilemma’s.

Ik zag wel 1000 mogelijkheden om ons aanbod nóg beter te maken.

Lees verder

De mythe van gelijkwaardige relaties met je klanten (waarom je als technisch expert BOVEN je klant moet gaan staan).

Een gelijkwaardige relatie met je klant.

Zo’n relatie waarin je een echt sparringspartner bent. Waarin jouw klant gelijk belt als ‘ie een technische uitdaging heeft, zonder offertes aan te vragen bij andere leveranciers.

Dat willen we allemaal.

Maar het lijkt wel een droom uit lang-vervlogen tijden. Vooral nu contactpersonen iedere 6 maanden van baan wisselen en beslissers zorgvuldig worden afgeschermd. Iedereen loopt daar tegenaan.

Je krijgt je klant niet eens aan de telefoon. Hoe weet je dan of je niet 1 van de 3 aanbieders bent bij wie prijzen opgevraagd worden (alleen maar omdat er nou eenmaal 3 aanbiedingen moeten liggen)? Lees verder

Hoe versla de je markt? (dit ‘geheime wapen’ gebruiken ondernemers in de techniek nog veel te weinig)

Een week of 6 geleden sprak ik in één week twee ondernemers over hetzelfde onderwerp: hoe ze een betere positie konden krijgen in hun markt.

De eerste was een ondernemer die een duur, kwalitatief hoogwaardig Duits merk verkoopt. Zijn grootste uitdaging was klanten duidelijk te maken dan zijn producten niet té duur zijn. Dat hij wel degelijk een goed alternatief biedt voor goedkope concurrenten uit China. Een béter alternatief zelfs.

De dag daarop belde ik met een Vlaams ondernemersduo met precies het tegenovergestelde probleem. Zij verkopen Chinese machines en worstelen met het vooroordeel dat die kwalitatief niet goed genoeg zijn. Veel van hun potentiële klanten kopen liever in Duitsland. Da’s betrouwbaarder, denken ze.

Twee bedrijven in precies de omgekeerde situatie, maar met precies hetzelfde probleem. Lees verder

3 strategieën die niet werken als je écht wilt groeien (maar die iedereen volgt)

Als je een grote doorbraak wilt maken in de groei van je bedrijf, is daar vaak een rigoureuze stap voor nodig.

In het begin kan dat nog wel, want dan heb je immers niet zo veel te verliezen. Maar als je bedrijf goed draait, kun je niet zomaar alles op het spel zetten. Dus kiezen de meeste ondernemers voor groeistrategieën die ‘veiliger’ zijn. Lees verder

Hij heeft de heilige graal in het ondernemerschap te pakken.

Vlak voor carnaval belde ik met een van de leukste ondernemers van Nederland. Zijn constant uitdijende team maakt webapplicaties en dat doen ze goed. Zo goed dat zijn internetbureau vorig jaar 40% is gegroeid. Ik vroeg hem hoe hij dat voor elkaar heeft gebokst.

“We hebben afstand genomen van onze grootste klant. Die klant ging ten koste van alles. Hij verwachtte een intensieve manier van communiceren en het bracht gewoon niet genoeg op. Het was een keuze met gevolgen. Rechtszaken zelfs. Dat moest even. Sinds dat gebeurd is hebben we de tijd om niet meer te rennen, maar bezig te zijn met de juiste dingen”.

Lees verder