Hij heeft de heilige graal in het ondernemerschap te pakken.

Vlak voor carnaval belde ik met een van de leukste ondernemers van Nederland. Zijn constant uitdijende team maakt webapplicaties en dat doen ze goed. Zo goed dat zijn internetbureau vorig jaar 40% is gegroeid. Ik vroeg hem hoe hij dat voor elkaar heeft gebokst.

“We hebben afstand genomen van onze grootste klant. Die klant ging ten koste van alles. Hij verwachtte een intensieve manier van communiceren en het bracht gewoon niet genoeg op. Het was een keuze met gevolgen. Rechtszaken zelfs. Dat moest even. Sinds dat gebeurd is hebben we de tijd om niet meer te rennen, maar bezig te zijn met de juiste dingen”.

Geïntrigeerd hing ik aan de andere kant van de lijn. Want dat is een dappere keuze. En mijn gesprekspartner was nog niet uitverteld. Hij vertrouwde me toe dat hij samen met zijn compagnon de droom van bijna alle ondernemers heeft waargemaakt. Hij heeft 2 mensen gevonden die de dagelijkse leiding op zich nemen en afstand genomen van zijn bedrijf.

“We waren veel te veel bezig met details en dat was volstrekt niet schaalbaar. Nu zijn we alleen nog bezig met strategie en het binnenhalen van nieuwe klanten. Want vertrouwen en gunnen opbouwen kost tijd. Als je daar maar 1 dag in de week in stopt, ben je er maar 52 dagen per jaar mee bezig. Nu hebben we er 400 dagen voor.”

Hij heeft nu zo veel tijd dat dit zijn eerste woorden waren toen hij de telefoon opnam en ik vroeg of ik gelegen belde: 

“Ja. Ik zat me net te vervelen.”

de heilige graal

Je leest het goed.

Deze man heeft de heilige graal in het ondernemerschap te pakken. En nu verveelt hij zich.

Samen kwamen we erachter dat hij iets nieuws nodig heeft. Een nieuwe visie op de koers van zijn bedrijf en zijn rol daarin.

Ik weet dat dit een luxeprobleem is. Maar stel je eens voor dat jij in dezelfde positie zit. Dat jouw bedrijf op volle toeren doordraait terwijl je er zelf maar 1 dag in de week hoeft te zijn. Wat zou jij dan doen met die tijd?

Wat zou je doen met 4 dagen per week die je naar eigen inzicht kan gebruiken om je bedrijf te laten groeien? Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw antwoord. Als je het met me wil delen, stuur dan een mailtje naar karen@outdo.nlIk kan niet wachten om te lezen wat jouw ideeën zijn!