Vermijd deze 3 valkuilen om te groeien als een malle

Als je (net als ik) grote dromen hebt voor je bedrijf, zoek je continue naar nieuwe manieren om te groeien. Naar producten die nóg beter zijn en nóg meer mensen zullen aanspreken, naar een aanpak die de boel wakker schudt en je bedrijf in beweging brengt, naar genoeg budget om werk uit te kunnen besteden of iemand aan te nemen, naar manieren om meer tijd vrij te maken, zodat je nog meer kunt uitproberen, kunt sturen en kunt bereiken.

Kantelpunt
Je zoekt naar een kantelpunt. Een bijna magisch moment waarop je die kritieke hobbel over bent en genoeg momentum krijgt om de grote volgende stap te zetten.

Karen betoogde vorige week dat doelgericht meer verkopen bij je bestaande klanten de makkelijkste manier is om dat kantelpunt te bereiken. Daar ben ik het (natuurlijk) roerend mee eens. Je kunt er budget mee creëren, tijd mee besparen, en heel veel kennis opdoen die je richting geeft. Maar écht groeien bereik je niet met alleen je bestaande klanten. Je moet dat kantelpunt bereiken en dán doorzetten.

Versnellen
Voor serieuze groei heb je ook nieuwe klanten nodig. En als je na één actie voor je bestaande klanten weer rustig verder gaat zoals je het altijd al deed, komen die niet vanzelf. Om de vruchten te plukken van zo’n actie, moet je doorpakken. Het kantelpunt bereiken en daarna doorgroeien, in plaats van terugvallen in oude gewoontes.

Om door te groeien, moet je na het kantelpunt versnellen. Op een andere manier gaan werken. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En je wilt méér. Dus moet je voorkomen dat je terugvalt in je oude gewoontes en je groei weer afremt.

fotovalkuil

Valkuil 1: Vakjargon
Blijven praten in vakjargon is funest voor je groei. Je bereikt er alleen maar mensen mee die je producten al kennen. In het slechtste geval bereik je alleen je concurrenten.

Als je nieuwe klanten wilt aantrekken of nieuwe markten wilt aanboren, moet je een andere taal gaan praten. Vergeet je vakjargon en technische terminologie en leer in plaats daarvan om de taal van je klant te praten. Hoe nieuwer de klant (of de markt), hoe belangrijker dat wordt.

Valkuil 2: Marketing ‘omdat het moet’
Stop met marketing ‘omdat het erbij hoort’. Elke euro die je besteed aan een beurs “waar je nou eenmaal moet staan” of aan een campagne “zodat ze weer eens aan me denken” kun je beter in je zak houden. En dan heb ik het nog niet eens over al die tijd die er in gaat zitten. Het is schieten met hagel en de resultaten zijn onmogelijk meetbaar, dus je wordt er ook nooit beter in.

Ga in plaats daarvan te werk als scherpschutter; ga heel gericht marketen om de beste klanten in jouw branche aan te trekken.

Valkuil 3: Hollen en stilstaan
Tijdgebrek is de grootste vijand van groei. Veel te vaak ben je er zelf de oorzaak van. Als je na een grote promotiecampagne of beurs maandenlang overloopt met opvolgacties, creëer je een harmonica-effect waar je heel moeilijk weer uit komt. Je blijft steeds om en om promoten en opvolgen, verkopen en leveren, hollen en stilstaan. Daar is op zich niks mis mee, maar je krijgt er nooit het momentum mee dat je nodig hebt om te blijven groeien.

Om dat momentum te krijgen én te houden moet je iedere week beide doen: promoten én opvolgen, verkopen én leveren. Zodat je bedrijf gaat bewegen als een vliegwiel, in plaats van een file op de A1.

Zet de toon
Als ondernemer zet je de toon in je bedrijf. Als jij leert, experimenteert, vragen stelt, bereid bent te veranderen, en zelf groeit, zullen je medewerkers dat ook doen. Als jij precies weet waar je heen gaat en dat steeds deelt met je team, geef je hen de kans om mee te denken, plannen te maken en hun eigen werk te sturen richting jouw doelen.

Pak de regie
Zelf al die dingen leren kost tijd en geld, maar je pakt er de regie mee over je bedrijf. En goede, continue marketing gecombineerd met geweldige dienstverlening leveren je meer nieuwe klanten op dan het inhuren van een full time verkoper, voor veel minder geld.

Wat is jouw grootste valkuil? En wat heb je nodig om er uit te komen en nooit meer in te vallen?