Waarom we onze ‘bestseller’ bij het vuilnis zetten (en wat we wél gaan verkopen)

Het is weer zo ver. Tijd om een sprong te wagen, ergens een grote streep doorheen te zetten, en ‘all-in’ te gaan op iets nieuws.

En dit keer moet ons best verkochte product van de afgelopen 2 jaar het ontgelden. Best verkocht, en mijn torenhoge favoriet om uit te voeren. Onze bestseller…

De afgelopen 2 jaar heb ik 42 ‘Outdo Dagen’ gedaan. Dagen dat ik 1-op-1 met een ondernemer in een ‘hutje op de hei’ zat (meestal op de Utrechtse Heuvelrug) en een plan maakte.

Een plan om de omzet verdubbelen in x jaar, een nieuwe markt te bestormen, of het bedrijf onafhankelijk te maken van de ondernemer.

Iedere keer reed ik ’s avonds stuiterend naar huis.

Plannen maken is een van mijn grootste hobby’s. En tijd doorbrengen met mensen vol ambitie ook. Dat zou al genoeg zijn om 3 van die dagen per week te willen doen.

Maar de echte reden dat ik die dagen het allermooiste van de wereld vond, is niet het plannen, het brainstormen, of het bedenken hoe de omzet kan verdubbelen.

Het allermooiste is wat die ondernemers ’s middags zeggen tijdens de lunchpauze, als ze al even de tijd hebben gehad om na te denken over hun ideeën en hun doelen. Wat er tussen neus en lippen uitkomt tijdens een wandelingetje om het Henschoter Meer.

Eigenlijk wil ik de hele Nederlandse machinebouw béter maken.”

“Ik stem rechts, maar ik zou wel heel graag 10% van de winst weg willen geven.”

“Ik wil dat al mijn medewerkers groeien.”

Ik heb ze niet alle 42 onthouden, maar iedere keer is er wel zo’n moment. Dat er een ambitie boven komt drijven die groter is dat omzetten, euro’s, of overnames.

Dat is elke keer het moment dat ik nóg fanatieker wordt. Dat ik zó graag wil dat deze ondernemer zijn doelen bereikt, dat ik er álles aan zou willen doen.

En het is ook de reden dat ik die dagen niet meer ga doen.

Tenminste, dat ik ze niet meer ‘los’ ga doen. Niet meer alleen het plan maken, en dan maar hopen dat het ze lukt om het ook uit te voeren.

Ik wil niet meer na 3 maanden of 6 maanden bellen en vragen ‘kan ik nog wat voor je doen?’ Om dan te horen dat de volgende stap van het plan ‘nog even uitgesteld’ is.

Ik wil iedere maand sowieso wat voor ze doen. Als het kan iedere week. Werken aan het uitvoeren van die plannen, in plaats van wachten tot daar weer tijd voor is.

Want de ondernemers waar we langer mee samenwerken hebben die ambities óók. En die zetten veel sneller stappen. Hun doelen zie ik iedere maand dichterbij komen.

Vorige week stuurde een van hen me een foto van de ‘company mission’ die hij op kantoor heeft opgehangen (tweetalig, want zijn bedrijf zit in Polen). Mijn favoriete zin: “We inspire people to work at the edge of innovation”.

Een paar maanden geleden zei diezelfde ondernemer halverwege de middag ook nog iets anders, waardoor ik stuiterend naar huis reed.

“Door jullie ben ik wel ambitieuzer geworden. Een jaar geleden wilde ik 25% groeien, nu denk ik dat we kunnen verdubbelen.”

Misschien wel het grootste compliment dat ik ooit kreeg. En een reden om die knoop door te hakken. Alleen nog te gaan voor ons allerbeste product.

Dus stoppen we met de ‘trajecten’ van 1 dag. En ook met die van 3 maanden of een half jaar.

Vanaf nu doen wij nog maar één ding: een heel jaar samenwerken met ondernemers die écht grote stappen willen zetten. Die niet alleen over een hobbel heen willen, of hun aanpak willen toetsen, maar die naar de absolute top van hun markt willen.

Die flinke ambities hebben qua omzet, maar ook daar buiten.

Daar zit die dag om plannen te maken (gelukkig) nog steeds in. Maar het stopt er niet.

Als het plan er is, gaan we uitvoeren. Stappen zetten, bijschaven, nieuwe aanpak uitproberen, doorgroeien, weer een stap zetten. Enzovoort.

Totdat het doel te klein is geworden. Dan maken we een nieuw plan.