3 makkelijke manieren om meer indruk te maken op klanten

Tip 1: Luister goed en doe meteen iets met wat je hoort

Een paar jaar geleden wilde ik een huis kopen, middenin de crisis. Wanneer ik geïnteresseerd was in een bezichtiging, nam de verkoopmakelaar alle tijd voor me. Soms zelfs te véél tijd. Zonder mijn reactie te peilen dreunde zo’n makelaar de lijst met ‘unieke’ pluspunten van het bezochte huis op. Die lijst was soms zo lang dat ik eigenlijk door de achterdeur wilde vluchten om maar van de makelaar af te zijn.


Op een ochtend had ik een afspraak met Ruud, een makelaar die ik nog niet eerder had ontmoet. Samen gingen we een bovenwoning uit de jaren 30 bekijken. Eigenlijk houd ik niet zo van oude huizen. Ik vind ze vaak krap, de kamers zijn niet echt vierkant of hebben een vreemde indeling en binnen is het te donker. Maar dit huis vond ik wel mooi. Redelijk licht, niet te veel “authentieke” details waar ik niet zo van houd, en een klein balkon. Toen ik tegen Ruud zei dat ik alleen twijfelde over het balkon op het noorden, zei hij: “als je dit mooi vond, weet ik wel een huis hier om de hoek dat je echt prachtig zult vinden”. Of ik nog een paar minuten de tijd had.

Dat had ik, dus Ruud rende aar kantoor om de sleutels van dat andere huis te halen en we gingen er meteen kijken. Precies wat ik zocht. Ruim genoeg, geen overdaad aan glas in lood, een balkon op het zuiden, en heel veel licht binnen.

Gekocht dus, omdat deze makelaar niet bleef doorratelen over de pluspunten van dat eerste huis , maar goed naar mij en mijn wensen luisterde. Daardoor kon hij me een ander huis aanbieden dat perfect bij me paste.

Tip 2: Wees gul


Bij het tekenen van de papieren bij de notaris, was Ruud weer van de partij. Eigenlijk kwam hij natuurlijk voor de verkoper, zijn klant. Na het tekenen van de papieren en de felicitaties haalde hij twee flessen wijn tevoorschijn. Eentje voor zijn klant en eentje voor mij.

Een klein gebaar, maar wel een leuk extraatje op een feestelijk moment. En voor mij zeker onverwacht.

Tip 3: Doe kleine dingen nét ietsje anders

Een week of twee geleden zag ik bij een huis in de buurt een bord staan van dezelfde makelaar, dat me meteen opviel. Het huis was verkocht, maar in plaats van het plakkaat “VERKOCHT” dat normaal gesproken over het te koop bord wordt hangen, was er “GEFELICITEERD” overheen geplakt.

Het lijkt me een goed gevoel om elke dag thuis te komen en zo’n “Verkocht” bord te zien, zeker als het even geduurd heeft voordat je huis verkocht was. Maar van “Gefeliciteerd” zou ik toch nog een net wat vrolijker gevoel krijgen.

Veel sympathieker, en ook veel meer gedacht vanuit het perspectief van de klant.

Het resultaat: Er wordt over je gepraat


Drie kleine dingen, maar wel drie dingen waardoor ik zeker terug zou komen bij deze makelaar. En drie redenen om met anderen over hem te praten. Toen ik dat deed, bleek dat collega Karen haar huis ook van hem gekocht heeft en net zo enthousiast over hem is als ik. Zij heeft Ruud aanbevolen aan haar schoonvader, die een huis wilde verkopen. Zonder twijfel kreeg de makelaar de klus, die hij binnen no time klaarde. Betere reclame kun je je als makelaar toch niet wensen?