Capaciteit tekort en toch je bedrijf laten groeien. Kan dat?

Ondernemers in de industrie kunnen de groei nauwelijks nog aan.

Drie jaar geleden was iedereen nog naarstig op zoek naar méér leads, méér opdrachten en méér nieuwe klanten. Maar nu maken de meeste ondernemers zich vooral druk over het vinden en houden van goede medewerkers.

Capaciteit is de bottleneck geworden.

Ik sprak vorige week een ondernemer met een bedrijf dat elektronica ontwerpt en produceert. Hij wordt al maanden bedolven onder het werk. Er komen zo veel aanvragen binnen, dat zijn team ze niet eens meer allemaal kan beantwoorden.

Dat lijkt goed nieuws, maar hij klonk allesbehalve vrolijk.

Drie van zijn engineers zijn in de laatste paar maanden opgestapt en het lijkt onmogelijk om ze te vervangen.

Daardoor staat het water hem aan de lippen.

Hij mist omzet, omdat hij de mensen niet heeft om de meest lucratieve opdrachten aan te nemen. Hij probeert zelf alle gaten in de bezetting te dichten, met eindeloze werkweken als resultaat.

Ondanks de drukte is het beroerd gesteld met de cashflow.

Nu focussen op groei lijkt onmogelijk. Hij moet eerst orde op zaken brengen. Maar hoe lang dat gaat duren, daar heeft hij geen idee van.

Eeuwig zonde.

Tijdens de magere jaren kon hij niet groeien omdat de markt er niet naar was. En nu de vette jaren zijn aangebroken zit hij alsnog muurvast, omdat de arbeidsmarkt tegenzit.

Die cyclus moet hij doorbreken. Anders kan hij nooit het bedrijf opbouwen dat hij wil. Een bedrijf dat ook op de lange termijn succesvol is, dat blijft groeien en blijft innoveren.

Hij móet een manier vinden om te groeien, ook als de mensen niet te vinden zijn.

Dat lijkt onmogelijk, maar niets is minder waar.

Andere ondernemers met vergelijkbare bedrijven groeien wel door. Terwijl ze uit dezelfde pool van mensen vissen.

Hoe kan het dan wel?

Eén van de ondernemers die afgelopen jaar ons jaarprogramma volgde, slaagde er wel in. Hij groeide door, terwijl er bijna om de maand een teamlid vertrok.

Ondanks die tegenslagen, bleef hij gefocust op zijn groei. In de afgelopen twee jaar verdubbelde hij zijn omzet.

In plaats van al zijn tijd te besteden aan het zoeken naar meer mensen, werd hij steeds selectiever in de opdrachten die hij aannam.

Hij stak al zijn energie (en dat van zijn team) in de klanten en projecten waar zijn bedrijf de grootste toegevoegde waarde kon bieden.

Daardoor werden de projecten groter en de marges steeds hoger.

Hij koos er telkens opnieuw voor om de lat hoger te leggen en steeds weer ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die veel te weinig zouden opleveren.

Dat vereist lef.

En een gedegen aanpak.

Toen hij startte in ons jaarprogramma, maakten we een profiel van zijn ‘ideale klant’ en bepaalden we welke klanten onderaan de streep veel te weinig opleverden.

Hij legde daarna iedere aanvraag die binnenkwam langs de meetlat. Aanvragen die onvoldoende zouden opleveren legde hij naast zich neer.

We ontwikkelden een marketingstrategie om die top-klanten te bereiken, zodat de aanvragen die binnenkwamen steeds beter werden.

En hij voerde een nieuwe verkoopaanpak door. Eén die niet gericht is op het scoren van zo veel mogelijk orders, maar op succesvol verkopen aan de allerbeste klanten.

Past dat ook bij jouw bedrijf?

Dan is het Game Changer Event op 14 juni misschien wat voor jou.

Tijdens het event delen we de game changers die de ondernemers in ons programma gebruiken om hun complexe producten te verkopen voor de beste marges, ook als de capaciteit beperkt is.

Speciaal voor ondernemers in de techniek die nu enorme kansen zien om te groeien en zich niet tegen willen laten houden door een tekort aan mensen.

Lees hier alles over het Game Changer Event.

P.S. Het Game Changer Event is alleen toegankelijk op uitnodiging. Wil je een uitnodiging ontvangen? Meld je dan hier aan. Ken je iemand voor wie dit event interessant is? Stuur hem deze mail dan door.