De grootste fout die ondernemers maken

Veel ondernemers zijn continue bezig met acquisitie. Netwerken, bellen, mailen, koffie drinken, adverteren, enzovoort. Logisch,  want je wilt klanten werven.

Naast acquisitie ben je natuurlijk ook bezig je producten of diensten te leveren. Je produceert, je levert diensten, verstuurt facturen en regelt de boekhouding. Daarnaast doe je ook nog aan research en ontwikkel je nieuwe producten en diensten. Wederom logisch, je wilt er immers voor zorgen dat jouw product zo goed mogelijk is.

Misschien ben je ook nog bezig met projecten om verbeteringen door te voeren. Een nieuw CRM systeem, een verbeterd productieproces,  een reorganisatie. Ook logisch, je wilt immers zo efficiënt mogelijk te werk gaan, zodat je jouw prijzen laag kunt houden.

Maar deze logica is bedrieglijk. Er kleeft een enorm risico aan de focus op acquireren, leveren en verbeteren. Namelijk, dat je jouw bestaande klanten over het hoofd ziet. Je spreekt ze natuurlijk wel, om te overleggen wanneer je zult leveren of om te onderhandelen over de kosten. Maar hoeveel tijd en energie besteed je echt aan ze?

De grootste fout: je bestaande klanten niet altijd voor laten gaan

De grootste fout die je kunt maken als ondernemer is acquisitie, levering of projecten voor je bestaande klanten te laten gaan. Je bestaande klanten zouden alles voor je moeten zijn. Zij betalen niet alleen al je andere activiteiten, maar ze moeten  er ook de inspiratiebron voor zijn.

Hoe doe je dat?

Je bestaande klanten inzetten voor je acquisitie
Als je bestaande klanten zo tevreden zijn over je dat ze je continue aanraden aan anderen, hoef jij nauwelijks nog tijd, geld en energie aan acquisitie te besteden. Een aanbeveling is voor degene die hem hoort vele malen betrouwbaarder dan een advertentie of verkoopgesprek. En het kost jou niks. Om ze te krijgen, moet je er voor zorgen dat je bestaande klanten echt ambassadeurs van je worden. Dat kan, maar alleen als ze meer dan tevreden over je zijn. Ze moeten jouw producten en dienstverlening minimaal een 9 als rapportcijfer geven. Weet jij hoeveel van jou klanten je zo hoog waarderen?

Excellente producten en diensten leveren
Als je een 9 of hoger als waardering van je bestaande klanten wilt krijgen, is alleen een goed product of een goede dienst niet voldoende. Je zult de verwachtingen van je klanten moeten overtreffen. Meer doen dan ze verwachten. Gemakkelijker zijn in de omgang dan ze gewend zijn. Met ze meedenken, ook als ze daar niet om gevraagd hebben. Altijd jouw proces vanuit hun perspectief bekijken, in plaats van andersom. Kortom, excelleren in alles wat je doet. Ook in de kleine dingen, zoals het opnemen van de telefoon en de verpakking van je producten.

Continue verbeteren en groeien
Ook de keuzes die je maakt voor de verbeteringen en innovatie binnen je bedrijf kun je baseren op de wensen van je bestaande klanten. Luister eens echt naar ze en niet alleen als ze klagen. Wat gaat er mis? Waar zou je jouw klanten extra mee kunnen helpen. Stel simpelweg de vraag: wat kan ik nog meer voor je betekenen? Betrek je klanten bij innovatie en het ontwikkelen van nieuwe producten. Een vaste klant vindt het geweldig om de eerste te zijn die jouw nieuwe product kan gebruiken. Vooral wanner hij vanaf het begin wordt uitgenodigd om  mee te denken over de functies, vormgeving, of aanpak. Je klanten kennen jouw product of dienst het beste, zij gebruiken het immers het meest.

Neem je bestaande klanten dus niet voor lief, maar betrek ze bij alles wat je doet. Je zult zien dat je ze daardoor beter kunt helpen met minder eigen inzet. Zo ga je vanzelf meer verdienen.