Creëer een Wow-ervaring in 3 stappen

Het is moeilijk om als ondernemer de lange termijn groei van jouw bedrijf te garanderen wanneer je middenin een agressieve prijzenoorlog zit. Je investeert in constante acquisitie en dure marketingcampagnes, maar deze strategieën leiden niet tot dolgelukkige klanten. In zijn boek: ‚The Ultimate Question 2.0’ bepleit Fred Reichheld dat je de boot mist wanneer het jouw bedrijf niet lukt om klanten een mooie dag te bezorgen. “Creëer een Wow-ervaring in 3 stappen” verder lezen

Laat je geen klant meer ontglippen

Wij ontmoeten veel ondernemers en accountmanagers die het moeilijk vinden om de waarde van hun bestaande klant te zien. Terwijl die waarde meestal veel groter is dan ze zich realiseren. Daarom wil ik dat je jouw bedrijf voorstelt als een emmer, waar je ieder jaar nieuwe klanten in stopt. Daar werk je hard voor, en terecht: nieuwe klanten zijn belangrijk voor groei. Maar wanneer er in datzelfde jaar klanten vertrekken, is je emmer lek. Dit heeft enorme gevolgen voor de toekomst. “Laat je geen klant meer ontglippen” verder lezen

Een kijkje in de keuken

Heston Blumenthal is eigenaar van het 3 sterrenrestaurant The Fat Duck in het dorpje Bray in Berkshire. Zijn toko is in 2005 uitgeroepen tot het beste restaurant ter wereld en bekleedde later de de derde en vijfde positie. Wij zouden alle drie graag eens bij The Fat Duck reserveren. En niet eens om het eten, dat ongetwijfeld briljant is. Het reserveren is een belevenis op zich. “Een kijkje in de keuken” verder lezen

3 makkelijke manieren om meer indruk te maken op klanten

Tip 1: Luister goed en doe meteen iets met wat je hoort

Een paar jaar geleden wilde ik een huis kopen, middenin de crisis. Wanneer ik geïnteresseerd was in een bezichtiging, nam de verkoopmakelaar alle tijd voor me. Soms zelfs te véél tijd. Zonder mijn reactie te peilen dreunde zo’n makelaar de lijst met ‘unieke’ pluspunten van het bezochte huis op. Die lijst was soms zo lang dat ik eigenlijk door de achterdeur wilde vluchten om maar van de makelaar af te zijn.


Op een ochtend had ik een afspraak met Ruud, een makelaar die ik nog niet eerder had ontmoet. “3 makkelijke manieren om meer indruk te maken op klanten” verder lezen

Maak kennis met Karen

“Ik geloof in reciprociteit: you get what you giveWanneer ik oprechte aandacht geef aan iets of iemand, krijg ik daar zuiver resultaat voor terug. Daarom geef ik veel en vaak. Dat betekent ook aandacht voor de kleine dingen, want die maken het verschil. Een onverwachts kaartje, een perfect gebakken biefstuk met champignons op dinsdagavond. Maar ook, echt luisteren naar het antwoord wanneer ik iemand vraag: ‘hoe was je dag?’. Dat is een stuk moeilijker.” 

“De kleine dingen houden relaties goed. Juist in de kleine dingen overtref je de verwachting van een ander. Dat is ook het uitgangspunt van mijn bedrijf. “Maak kennis met Karen” verder lezen

De grootste fout die ondernemers maken

Veel ondernemers zijn continue bezig met acquisitie. Netwerken, bellen, mailen, koffie drinken, adverteren, enzovoort. Logisch,  want je wilt klanten werven.

Naast acquisitie ben je natuurlijk ook bezig je producten of diensten te leveren. Je produceert, je levert diensten, verstuurt facturen en regelt de boekhouding. Daarnaast doe je ook nog aan research en ontwikkel je nieuwe producten en diensten. Wederom logisch, je wilt er immers voor zorgen dat jouw product zo goed mogelijk is.

Misschien ben je ook nog bezig met projecten om verbeteringen door te voeren. Een nieuw CRM systeem, een verbeterd productieproces,  een reorganisatie. Ook logisch, je wilt immers zo efficiënt mogelijk te werk gaan, zodat je jouw prijzen laag kunt houden.

Maar deze logica is bedrieglijk. Er kleeft een enorm risico aan de focus op acquireren, leveren en verbeteren. Namelijk, dat je jouw bestaande klanten over het hoofd ziet. Je spreekt ze natuurlijk wel, om te overleggen wanneer je zult leveren of om te onderhandelen over de kosten. Maar hoeveel tijd en energie besteed je echt aan ze?

De grootste fout: je bestaande klanten niet altijd voor laten gaan “De grootste fout die ondernemers maken” verder lezen

Waarom Gastvrijheid Goud Waard is voor Ondernemers

Wij geloven in gastvrijheid. Niet alleen omdat we graag goed ontvangen worden en gastvrije bedrijven gewoon sympathieker vinden, maar ook omdat je door gastvrij te zijn als ondernemer simpelweg meer kunt verdienen. 

Gemiddeld genomen zorgen 20 procent van de klanten voor 80 procent van je omzet. In B2B markten ligt die verhouding vaak zelfs op 10/90! Met andere woorden: jouw klanten zijn niet allemaal evenveel waard. “Waarom Gastvrijheid Goud Waard is voor Ondernemers” verder lezen