Maak kennis met Karen

“Ik geloof in reciprociteit: you get what you giveWanneer ik oprechte aandacht geef aan iets of iemand, krijg ik daar zuiver resultaat voor terug. Daarom geef ik veel en vaak. Dat betekent ook aandacht voor de kleine dingen, want die maken het verschil. Een onverwachts kaartje, een perfect gebakken biefstuk met champignons op dinsdagavond. Maar ook, echt luisteren naar het antwoord wanneer ik iemand vraag: ‘hoe was je dag?’. Dat is een stuk moeilijker.” 

“De kleine dingen houden relaties goed. Juist in de kleine dingen overtref je de verwachting van een ander. Dat is ook het uitgangspunt van mijn bedrijf. In zaken moet je blijven geven. De relatie met de klant mag nooit vanzelfsprekend worden. Op het moment dat je verzuimt om oprechte aandacht te geven, verzuimt jouw klant om jou aan te bevelen in zijn ondernemersnetwerk”. 

“Ik heb als fondsenwerver jarenlang gezwoegd om nieuwe zakelijke donateurs te vinden om vakopleidingen in Afrika te ondersteunen. Dat die opleidingen nodig waren om mensen een kans te geven om zelf uit de armoede te komen, was iedereen duidelijk. Toch was het zelden raak. Resultaat was afhankelijk van puur doorzettingsvermogen en geluk. Toen ik maand na maand ‘nee’  hoorde, werd het lastig om vol te houden en te blijven hopen op een mazzeltje”. 

“Pas toen ik een brainstorm middag organiseerde voor een handvol bestaande donateurs, kwam de doorbraak. Ik luisterde naar hun mening, hun ideeën en de redenen waarom ze überhaupt voor ons hadden gekozen. De aandacht betaalde zich direct terug: de bestaande donateurs werden ambassadeurs. We ontwikkelde een nieuwe propositie die beter aansloot bij de markt, een nieuw businessmodel waardoor bedrijven ons gingen opbellen, in plaats van andersom. We werden doorverwezen en kregen zo nieuwe donateurs. De enige vraag die ik mij restte was: waarom heb ik dit niet eerder gedaan?”.

“Wanneer jouw klant niet de aandacht krijgt die hij verdient, geeft hij niets terug. Net als je medewerkers trouwens, en je partner”.

IMG_6457-2[1]
Karen van Riel
Karen is een ras-Brabander met een voorliefde voor carnaval, Schotland en een klushuis uit 1896 in Utrecht. 

Ze studeerde af in antropologie, mensenrechten en internationale politiek, en heeft een propedeuse in bedrijfskunde. 

Het is Karen’s droom om met Outdo de wereld mooier te maken door de kracht van aandacht.