Karen van Riel

Karen van Riel, Outdo
Karen van Riel

Waarom Outdo?

Ik ben Outdo begonnen omdat ik overal om me heen zag hoe ondernemers zichzelf kapot werken om hun bedrijf te laten groeien.

Het lijkt wel of er maar twee smaken zijn. Of de zaken lopen goed, maar de ondernemer heeft geen tijd om ervan te genieten omdat hij zelf nekdiep in de operatie zit. Of de zaken lopen net niet goed genoeg en daardoor worden ambitieuze plannen niet gerealiseerd.

Beide opties zijn eeuwig zonde.

Waarom ondernemers uit de techniek, IT en industrie?

Ik werk met technische ondernemers omdat het ‘makers’ zijn. Ze maken nieuwe ideeën, nieuwe producten en nieuwe diensten. Daar halen ze plezier uit. En daarom zijn ze ooit eigen bedrijf gestart, net als ik.

‘The rules of the game’ dicteren dat je als ondernemer geld moet verdienen, maar dat is voor de makers niet het belangrijkste. Het liefste zijn ze de hele dag bezig met nieuwe ideeën en producten.

Die focus op de allerbeste kwaliteit en het constante vernieuwen is tegelijkertijd hun grootste valkuil. Want dat betekent dat de focus niet op de klant ligt. En dat blokkeert hun groei.

Karen deelt 3 vragen die je klant aan het huilen brengen

Wat ik wil

Ik wil dat de makers van Nederland zichzelf onverslaanbaar voelen. Dat ze blijven leren en zichzelf blijven overtreffen.

Vóór Outdo

Toen ik me als zakelijk fondsenwerver inzette voor een klein goed doel inzette werden de zaadjes voor Outdo geplant, zonder dat ik het wist. Ik belde en mailde naar alle soorten bedrijven in Nederland en dacht dat ik goed bezig was. Toch bleef ik jaar na jaar steken op €50.000,- aan opbrengsten. Dat was ver onder verwachting, maar ik had geen idee wat ik anders moest doen. Ik was gefrustreerd en ging steeds minder mensen bellen: ze zeiden toch allemaal ‘nee’.

De doorbraak kwam toen mijn collega me aanraadde om met bestaande donateurs te gaan praten. Ik organiseerde een middag waar een handvol mensen op af kwam. Ik deelde onze toekomstplannen en vroeg naar hun mening. Toen pas hoorde ik de ECHTE redenen waarom ze hun geld aan ons gaven. Ik verplaatste mijn focus van mijn aanbod naar de mensen die ja moesten zeggen op dat aanbod. Dat jaar haalde ik €700.000,- op.”

Wat je nog niet weet als je me niet gesproken hebt

Ik ben een ras-Brabander met een voorliefde voor carnaval en Schotland.

Als ik moet kiezen tussen bellen of email kies ik altijd voor bellen. Je kunt me bereiken op 030 307 2929