Waarom Gastvrijheid Goud Waard is voor Ondernemers

Wij geloven in gastvrijheid. Niet alleen omdat we graag goed ontvangen worden en gastvrije bedrijven gewoon sympathieker vinden, maar ook omdat je door gastvrij te zijn als ondernemer simpelweg meer kunt verdienen. 

Gemiddeld genomen zorgen 20 procent van de klanten voor 80 procent van je omzet. In B2B markten ligt die verhouding vaak zelfs op 10/90! Met andere woorden: jouw klanten zijn niet allemaal evenveel waard.

Trouwe klanten zorgen voor het overgrote deel van je omzet. En ze kosten ook nog eens minder. Het scheelt behoorlijk in de verkoopkosten als je niet steeds op zoek hoeft naar nieuwe klanten, maar telkens weer zaken doet met een trouwe klant. Daardoor zorgt uiteindelijk circa 5% van de klanten voor 75% van de winst.

Aan je trouwe klanten verdien je dus verreweg het meest.

Maar hoe kom je aan trouwe klanten? Hoe zorg je ervoor dat je klanten zó tevreden zijn dat ze keer op keer terugkomen? Natuurlijk heb je een goed product of dienst nodig. Maar door je klanten goed te leren kennen en op een verrassende manier in te spelen op hun behoeften, onderscheid je je pas echt van de concurrentie. Er zijn talloze bedrijven die goede producten en diensten leveren, maar er zijn er maar weinig die investeren in gastvrijheid en zich onderscheiden door de manier waarop ze met hun klanten omgaan. Zelfs in de horeca (toch ook wel de ‘gastvrijheidsindustrie’ genoemd) valt dat nog vaak behoorlijk tegen. 

Wees dus gastvrij en maak meer indruk. Volgens hospitality guru Jan Gunnarsson is gastvrijheid: ‘de kunst om te zorgen dat mensen zich welkom voelen’. Dat kun je doen door ze geweldige koffie aan te bieden, de juiste vragen te stellen, mee te leven, nog eens te bellen om te vragen hoe het met iemand gaat. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt vast wel een paar dingen bedenken die jouw bedrijf gastvrijer maken.

Als je klanten zich bij jouw bedrijf net zo thuis voelen als in hun favoriete restaurant of kroeg, komen ze vanzelf bij je terug. 

Wees dus een goede gastheer of gastvrouw voor je klanten, zodat ze keer op keer bij je terugkomen!