Hoe ik 87 leads binnenhaalde in 30 minuten

Martine Teeselink

Toen ik de zaal binnenkwam schrok ik toch wel even. Ik heb geen last van spreekangst, maar ik had ook nog nooit eerder voor een zaal met 200 lege stoelen gestaan.  

Gelukkig werd ik snel afgeleid door handen schudden met de organisatie, microfoons testen en kennismaken met de andere sprekers. Voor ik het wist was de zaal volgestroomd. Geen tijd om zenuwachtig te worden.  

Ik was gevraagd om een presentatie te geven tijdens de kick off van een grote vakbeurs. Een half uur praten voor 200 man over ‘Je beste beurs ooit’. Toen ze me er maanden van tevoren over belden, leek het me een geweldig idee. Maar toen was het nog heel ver weg.

Zodra ik die zaal vol lege stoelen zag en achterin een cameraman die met groot materieel opnames ging maken, vroeg ik met toch wel even af waarom ik zo snel ja had geroepen. Ik kon de angst voor een black out en het beeld van mijzelf zwetend en stamelend met een knalrood hoofd voor die enorme zaal niet onderdrukken.  

MEER GOEDE LEADS NODIG?

In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.

Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)

DOWNLOAD NU

GELUKKIG VIEL HET MEE

Op de tweede rij zat een man de hele presentatie heftig te knikken bij elk woord dat ik vertelde. Er was er in elk geval één die het kon volgen. Na 30 minuten praten ging ik opgelucht weer zitten. Ik had al meteen honderd ideeën om het de volgende keer beter te doen, maar ik was tevreden.  

MAAR TOEN WIST IK NOG NIET WAT ER DE VOLGENDE DAG ZOU GEBEUREN.

De volgende ochtend telde collega Karen het aantal mensen dat na mijn presentatie een gesprek met ons had aangevraagd. 87 stuks. 87 mensen die ons wilden spreken door mijn verhaal van 30 minuten. Karen door het dolle heen natuurlijk. Bij mij sloegen de zenuwen met terugwerkende kracht in als een bom. Toch nog zweten en stamelen. Gelukkig kon toen niemand het zien. 

STA JE OOK WEL EENS VOOR ZO’N GROEP? OF EEN IETS KLEINERE?

Als jij na je volgende presentatie ook thuis wilt komen met stapel leads om zenuwachtig van te worden, onthoud dan deze 3 dingen die ik in mijn presentatie deed:

  • Deel iets waar je publiek direct wat aan heeft. Maak geen reclame, maar geef tips over onderwerpen die direct bruikbaar zijn voor de mensen in de zaal. Zij zaten daar om hun beurs beter voor te bereiden, dus daar ging mijn verhaal over en over niks anders. 
  •  Laat wat te wensen over. In 30 minuten kun je heel veel nuttige informatie geven, maar onmogelijk de grootste problemen van je klanten oplossen. Vertel ook wat over wat er nog meer nodig is en hoe je dat aanpakt. 
  • Doe een aanbod waar ze direct ‘ja’ op kunnen zeggen. Dit is hét verschil tussen naar huis gaan met een bedankje en een flesje wijn óf met een tas vol leads. Als je mensen niets aanbiedt, kunnen ze dat ook niet aannemen. En toch doet bijna niemand het.  

Het doen van een goed aanbod is de allerbelangrijkste succesfactor (en het niet doen de meest gemaakte fout) als je leads wilt binnenhalen met expertise marketing.

WAT MOET JE DAN AANBIEDEN?

Het makkelijkste is: een gesprek. Voor dat gesprek geldt hetzelfde als voor je presentatie. Zorg dat je klant er direct wat aan heeft.

KUN JIJ OOK WEL EEN STAPEL NIEUWE LEADS GEBRUIKEN?

Plan dan een vrijblijvend gesprek over jouw verkoopstrategie. We laten je graag zien wat er nodig is om jouw doelen te halen.  

PLAN EEN GESPREK

OVER DE AUTEUR

Martine Teeselink is één van de oprichters van Outdo: het enige adviesbureau in Nederland met een marketing- en acquisitiemethode die helemaal gericht is op het verkopen van complexe technische producten. Ze helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om meer te verkopen met hogere marges.