Is het tijd voor je volgende stap??

Martine Teeselink

Ben je op het punt in je bedrijf dat je een stap terug wilt doen om tijd vrij te maken voor nieuwe projecten? We spreken vaak ondernemers die hun volgende stap al wel voor zich zien, maar er nog geen tijd voor hebben. Ze hebben het ontwerp voor hun nieuwe product al voor 60% af, maar alleen in hun eigen hoofd. Ze zien dat er enorme kansen liggen over de grens, maar iedereen heeft nu al voor 55 uur werk in zijn agenda staan. Of het is tijd om serieus aan de slag te gaan met de opvolging, maar die opvolger staat nog niet klaar. De meeste van die ondernemers weten wel wat ze moeten doen om hun plannen te realiseren. Maar ze kunnen niet zomaar alles laten vallen.  

MEER GOEDE LEADS NODIG?

In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.

Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)

DOWNLOAD NU

“IK KAN HET ME NIET VEROORLOVEN DAT DE OMZET INZAKT ALS IK ZELF MINDER TIJD HEB VOOR DE VERKOOP.”

Een nieuwe stap zetten met je bedrijf kan niet zonder geld. Meestal moet de omzet minimaal op hetzelfde niveau blijven, soms moet er geld bij om een nieuw project te kunnen financieren. En als je zelf nog verantwoordelijk bent voor een groot gedeelte van de verkoop en marketing, heb je waarschijnlijk extra mensen nodig om je eigen tijd vrij te spelen. Het lijkt al snel een patstelling. Je moet meer verkopen, met minder tijd. 

"IK HEB WEL GOEDE MENSEN, MAAR ZE ZIJN ER NOG NIET KLAAR VOOR.”

Je hebt vertrouwen in je team. Ze móeten het eigenlijk ook zonder jou kunnen. Maar je loopt er nog steeds tegenaan dat jij heel veel dingen ziet die zij niet zien.  

Je zou eigenlijk graag willen dat ze de héle verantwoordelijkheid op zich nemen, bijvoorbeeld voor de hele verkoop, of voor de hele productie. Maar dat lukt niet.  

Je merkt gewoon dat de ‘bigger picture’ die jij de hele tijd ziet voor hen niet zo duidelijk is. En dat is wel nodig als je meer werkt wilt overdragen.  

Hoe kom je dan toch toe aan die nieuwe stap?  

Je kunt natuurlijk keihard gaan werken. Je avonden en weekenden opofferen om het toch allemaal voor elkaar te krijgen.  

Of je kunt wachten tot de omzet voldoende gestegen is. En tot je mensen genoeg gegroeid zijn in hun rol dat ze wél meer verantwoordelijkheden kunnen overnemen.  

Maar hoe lang duurt dat nog? Een jaar? Vijf jaar?  

En wat als de markt inzakt? Of je salesmanager een andere baan aangeboden krijgt?  

Wat je eigenlijk nodig hebt, is tegelijk meer verkopen én meer taken overdragen.  

Maar kan dat?  

Ja. Als je de juiste aanpak vindt. Door zijn focus helemaal te richten op een paar top-klanten, lukte het Wim bijvoorbeeld. Hij koos heel strategisch welke nieuwe klanten hij wilde binnenhalen voor zijn verpakkingsbedrijf en we maakten samen een plan om dat voor elkaar te krijgen. Dat plan voerde hij vanaf dag uit één samen met zijn verkoopteam. Hij haalde gigantische orders binnen en na een jaar kon zijn team dat ook zonder hem.  

Gert-Jan deed het nét iets anders. Zodra zijn strategie helder was, nam hij zijn collega Dineke mee in het programma. Hij startte de nieuwe manier van verkopen op, daarna kon zij zich storten op de uitvoering ervan. Dat werkte. Terwijl haar baas op vakantie was, haalde Dineke voor 1,5 miljoen nieuwe orders binnen.  

Hans kon zijn omzet zelfs verhogen met minder mensen, toen zijn nieuwe verkoopaanpak eenmaal draaide. Eén van zijn engineers bleek een onverwacht marketingtalent. Toen die zich stortte op het vinden van nieuwe leads, hadden ze geen koude acquisitie meer nodig. De omzet verdubbelde in één jaar, en de nieuwe verkoper vertrok omdat er te weinig werk voor hem was.  

IS HET OOK TIJD VOOR JOUW VOLGENDE STAP?

We helpen je graag om de aanpak die vinden die voor jouw bedrijf werkt. Vraag hieronder een gesprek aan. Dan plannen we een telefoongesprek in om te bespreken welke stappen jij kunt zetten om je nieuwe plannen van de grond te krijgen. 

PLAN EEN GESPREK

OVER DE AUTEUR

Martine Teeselink is één van de oprichters van Outdo: het enige adviesbureau in Nederland met een marketing- en acquisitiemethode die helemaal gericht is op het verkopen van complexe technische producten. Ze helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om meer te verkopen met hogere marges.