Martine Teeselink
Er zijn eindeloos veel boeken, blogs en opleidingen over marketing. Helaas zijn die meestal zo goed als nutteloos voor mkb-ondernemers die een complex, technisch product verkopen.
Als je machines maakt, software verkoopt of metaal bewerkt, heb je niets aan de marketingplannen die werken voor Coca-Cola. Je hebt immers een totaal ander product en een compleet andere doelgroep.
Om elke week goede leads binnen te halen met je marketing, heb je een strategie nodig die past bij jouw product, jouw klanten en jouw bedrijf.
Als je een marketingstrategie kiest die voldoet aan die voorwaarden, levert dat zowel op de korte als op de lange termijn enorme resultaten op voor je bedrijf.
Aan welke resultaten kan je denken?
In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.
Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)
Goede marketing zorgt ervoor dat je aan tafel komt. Je haalt meer leads binnen en converteert ze sneller naar afspraken. Door slimme marketing te blijven doen bij het opvolgen van leads, bijvoorbeeld na een vakbeurs, krijg je veel meer afspraken dan als je eindeloos blijft bellen.
Met marketing kun je meer doen dan alleen naamsbekendheid opbouwen of zorgen dat er aanvragen binnenkomen. Je gebruikt je marketing vooral om de beste klanten te selecteren. Door je boodschap heel gericht af te stemmen op de klant die je echt wilt, word je voor hem steeds aantrekkelijker.
Als je jezelf strategisch positioneert als topexpert op jouw vakgebied, krijgt je bedrijf een sterkere uitstraling in de markt. Daardoor weten klanten je makkelijker te vinden. Hoe beter je naam, hoe meer klanten vanzelf op je afkomen. Dat zorgt ervoor dat je de beste projecten binnen kunt halen en kunt werken voor hoge marges.
Onbekend maakt onbemind, maar bekend zijn creëert kansen. Met goede marketing maak je jezelf niet alleen bekend, je komt ook steeds opnieuw onder de aandacht. Een eenvoudige herinnering aan het feit dat je er bent, kan al een nieuwe order opleveren.
Wat je product ook is, klanten hebben altijd vooroordelen en bezwaren. Die zijn één-op-één vaak moeilijk te pareren. Vooral als je klant ook in gesprek is met een concurrent die er anders over denkt dan jij. Door in je marketing in te spelen op bezwaren die je vaak hoort, geef je je klanten een nieuw perspectief. Als je consequent het juiste verhaal vertelt in je marketing, smelten die bezwaren weg als sneeuw voor de zon.
“Heel veel van mijn klanten weten, denk ik, helemaal niet dat wij ook … verkopen.”
Negen van de tien ondernemers heeft dat gevoel. Terwijl het eenvoudig te veranderen is. Met één slimme marketingactie kan je omzet bij bestaande klanten al behoorlijk omhoog. Als je veel vaste klanten hebt die nu niet alles in je assortiment kopen, dan is marketing bij je bestaande klanten veruit de makkelijkste manier om je omzet te verhogen.
Acquisitie is niet schaalbaar. Je kunt wel een paar extra verkoopgesprekken per werkweek inplannen, maar na 40 uur is de werkweek vol. Marketing is anders. Een mail sturen naar één klant of naar een half miljoen mensen tegelijk duurt even lang, maar de impact is heel anders.
Een bedrijf met een goede naam en een ijzersterke uitstraling is meer waard dan hetzelfde bedrijf met een ‘dertien in een dozijn’ imago. Als je je bedrijf op termijn wilt verkopen, moet het zonder jou kunnen draaien. Goede marketing helpt daarbij. Hoe beter je marketing, hoe minder de omzet afhankelijk is van jou persoonlijk.
Bestel dan nu ons boek “Elke week goede leads” op managementboek.nl
Martine Teeselink is één van de oprichters van Outdo: het enige adviesbureau in Nederland met een marketing- en acquisitiemethode die helemaal gericht is op het verkopen van complexe technische producten. Ze helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om meer te verkopen met hogere marges.