Dit is de grootste valkuil als je AI gaat inzetten in je sales 

Het wordt steeds moeilijker om afspraken te krijgen bij nieuwe klanten. En uit onderzoek blijkt dat 63% van alle verkopers in de B2B er tegenop zien om die telefoon te pakken. 

Dus wat proberen mensen?  Ze gaan die menselijke factor weg automatiseren met AI. Ze gaan aan de slag met automatische LinkedIn-berichten, tools voor massale e-mails en zelf-bellende algoritmes voor cold calling. 

Maar werkt dat ook echt? 

In Engelstalige landen worden al miljarden telefoontjes door belrobots afgehandeld. Volgens een softwarebedrijf dat die tools maakt gaat 75% van de B2B-bedrijven deze technologie in 2025 gebruiken.  

En wie gaat straks al die telefoontjes opnemen? 

Juist. Ook een AI tool natuurlijk. En laten we eerlijk zijn: die gaat al die acquisitietelefoontjes waarschijnlijk blokkeren. Net als de AI tool die alle koude acquisitie uit je mailbox filtert.  

GEWOON MAAR ALLES AUTOMATISEREN HEEFT DUS GEEN ENKELE ZIN.  

Wat moet je dan wel doen?  

Als je aan de slag wilt met AI voor je sales, moet je eerst een fundamentele keuze maken. Ga je voor kwantiteit (volume) of kwaliteit (precisie)? 

ALS JE INZET OP VOLUME, DAN MOET JE OOK ÉCHT VOLUME KIEZEN.  

Kiezen voor volume betekent inzetten op grootschalige campagnes. Verstuur minimaal 1000 koude e-mails. Doe niet voorzichtig met een mailing naar 100 mensen, omdat je bang bent voor een lawine aan reacties. Want die ga je niet krijgen.  

Een respons van 1% op geautomatiseerde berichten is al een spectaculair goede score. Als je uit 1000 e-mails 5 afspraken haalt, dan doe je het heel goed.  

Kiezen voor precisie, betekent dat je gaat voor een persoonlijke aanpak.  

Kies je voor kwaliteit, zorg dan voor een persoonlijke benadering. Dat is meer werk, maar met veel betere slagingskansen. Wat het is met de juiste tools veel makkelijker geworden om de juiste mensen daadwerkelijk aan de telefoon te krijgen. Je hoeft niet meer langs de receptioniste. Dankzij tools zoals Lusha kun je van 3 op de 4 mensen een direct nummer vinden.  

Wat is jouw strategie? 

Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken? Of wil je juist binnenkomen bij een kleine groep prospects?  

Het kan allebei, maar je moet wel een échte keus maken om succesvol te zijn. Want als ergens halverwege blijft hangen, ben je straks in 95 spamfilters beland én heb je hebt de kans op persoonlijk contact gemist omdat niemand die 100 mails wilde nabellen.  

MEER GOEDE LEADS NODIG?

In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.

Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)

DOWNLOAD NU