Martine Teeselink
Er was één onderwerp tijdens ons Game Changer Event afgelopen oktober, dat sommige ondernemers in de zaal dezelfde week nog tienduizenden euro’s extra omzet opleverde.
Wat dat onderwerp was?
High end producten.
Een high end product is een product in de top van je assortiment, waarmee je jezelf direct boven je concurrenten positioneert.
In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.
Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)
Door een high end product toe te voegen word je aantrekkelijker voor de allerbeste klanten. Je hebt dan een aanbod dat héél goed inspeelt op hun wensen.
Als je een high end product aan je aanbod toevoegt, kun je direct meer omzetten. En je kunt de omzet én de marge van je bedrijf flink vergroten.
Ja. Dat werkt echt.
In elke markt zijn er mensen die op zoek zijn naar iets beters dan de standaard. Dat is net zo waar bij huizen, als bij handtassen, als bij machines. Die mensen zijn bereid om meer te betalen voor een beter product.
Maar in veel markten is het ‘high end’ aanbod veel kleiner dan het ‘normale’ aanbod. Bij huizen en handtassen valt dat nog wel mee, maar bij machines, boekhouders, en andere B2B producten en diensten is er vaak nauwelijks een high end product te vinden.
Ook als het percentage mensen dat een duurder product wil kopen maar héél klein is, maakt je high end product het gemakkelijker om je ‘normale’ product te verkopen.
Het is niet voor niets dat Starbucks, McDonalds en grote bioscopen hun drankjes altijd in 3 maten aanbieden. Door een ‘high end’ optie toe te voegen, kiezen meer mensen voor de middelgrote versie.
Uit onderzoek blijkt dat hetzelfde gebeurt andere producten, zoals camera’s, barbecues, en krantenabonnementen. Als je een high end optie toevoegt, kiezen veel minder mensen voor goedkoopste optie.
Dit gebeurde er bijvoorbeeld in een onderzoek met camera’s:
Toen mensen de keus kregen tussen 2 camera’s, koos de ene helft voor de goedkopere optie en de andere helft voor de duurdere.
Maar toen de onderzoekers een duurder model toevoegden mensen tussen 3 camera’s lieten kiezen, gebeurde er iets opvallends.
22% koos voor de goedkoopste camera, 57% voor de middelste en 21% kocht het duurste model.
Bij 100 camera kopende consumenten, zou dat dus betekenen dat de omzet bij 2 opties $20.499 is. (50 x $169,99 + 50 x $239,99)
Maar bied je dezelfde 100 mensen 3 opties aan, dan is de omzet $27.289 dollar. (22 x $169.99 + 57 x $239,99 + 21 x $469,99)
Tijdens het Game Changer Event op 13 juni gaan we je helpen om zo'n high end product aan jouw aanbod toe te voegen.
Je hoeft niet altijd een heel nieuw product te ontwerpen.
Een high end product creëren kan op verschillende manieren: je kunt functionaliteit toevoegen, meer service leveren, of het exclusief toegankelijk maken voor bepaalde klanten.
Plan dan een vrijblijvend gesprek over jouw verkoopstrategie. We laten je graag zien wat er nodig is om jouw doelen te halen.
Martine Teeselink is één van de oprichters van Outdo: het enige adviesbureau in Nederland met een marketing- en acquisitiemethode die helemaal gericht is op het verkopen van complexe technische producten. Ze helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om meer te verkopen met hogere marges.