Vorige week deelde ik de case van Paul met je, die met een ijzersterke mail naar 38 mensen die nog nooit van hem gehoord hadden 9 gesprekken inplande – nog zonder erachteraan te bellen.
Wat zorgde er nou voor dat die ene mail zulke geweldige resultaten opleverde, terwijl duizenden andere e-mails nul respons opleveren?
In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.
Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)
De belangrijkste succesfactor in marketing is altijd de boodschap – wat je zegt om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Om een steengoede boodschap te schrijven, is het nodig dat je in de huid van je klant kruipt.
Je boodschap moet gaan over een probleem waar hij ’s nachts van wakker ligt.
Een mail over een kleine irritatie belandt op de ‘later nog eens naar kijken’ lijst, maar een bericht over een onderwerp waar hij al weken mee in zijn maag zit niet. Daar komt meteen een reply op.
“Ja, een half miljoen besparen is ook geweldig, maar het kan niet bij iedereen. Kan ik dat wel zeggen?”
Als je hun aandacht wilt trekken, moet je iets laten zien waar je klanten echt interesse in hebben. Je moet resultaten durven claimen.
Ga maar na: welke mail zou jij openen?
“Onze nieuwe smeerolie is nog beter dan de oude” of
“Hoe ASML 500.000 euro per maand bespaarde door te wisselen van smeerolie”
Je hoeft echt niet te beweren dat wat bij ASML kan, op precies dezelfde manier mogelijk is bij een machinebouwer met 8 man personeel. Maar goede resultaten niet noemen, omdat ze niet bij 100% van je doelgroep mogelijk zijn is dodelijk voor je marketing.
Moet je dan elke mail schrijven alsof het een Tell Sell reclame is?
Nee. Liever niet zelfs.
Je bent het meest succesvol als je goede resultaten laat zien, zonder dat je klinkt als een wasmiddelreclame. Dat kan bijvoorbeeld door een echte case van een klant uit te schrijven.
Dan hoef je niet te overdrijven en geen schreeuwerige reclametoon aan te slaan, maar laat je toch zien wat er mogelijk is met jouw product.
Houd de ontvanger van je mail aas voor. Laat hem zien wat mogelijk is en nodig hem daarna uit voor een gesprek om te bepalen of dat bij hem ook kan.
De vraag die wij het meeste krijgen bij presentaties, webinars, en masterclasses is:
“Ik snap wel wat je zegt – en ik denk ook dat het zou kunnen werken. Maar bij mij zit het nét even anders. Wat zou je aanraden als ik …. (veel meer leads nodig heb/een nieuwe markt wil aanboren/hele grote projecten wil verkopen/enzovoort)? ”
We helpen je graag om te bepalen wat in jouw situatie de beste strategie is om binnen te komen en méér te verkopen. Plan hier een vrijblijvend gesprek over jouw verkoopstrategie.
Martine Teeselink is één van de oprichters van Outdo: het enige adviesbureau in Nederland met een marketing- en acquisitiemethode die helemaal gericht is op het verkopen van complexe technische producten. Ze helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om meer te verkopen met hogere marges.