Het grootste risico van AI in je sales – en hoe je dat omzeilt

We leven in gouden tijden. 

Het is 2025 en nooit eerder was het zó makkelijk om in korte tijd nieuwe klanten te benaderen. Dankzij Artificial Intelligence (AI) zijn er tools die je salesproces razendsnel kunnen opschalen. Elke week verschijnen er nieuwe tools waarmee je met één druk op de knop tientallen, zelfs honderden klanten kunt bereiken. 

Misschien dat je eerst het gevoel had dat je jouw salesmensen constant op de huid moest zitten om alsjeblieft een telefoontje of vijf te doen per week naar nieuwe klanten. Maar nu kunnen ze met één druk op de knop vijftig nieuwe klanten per dag benaderen. Als het voor jou relevant is vijftig per uur.  

Klinkt geweldig, toch?  

Maar wacht even. Hier komt de maar: iets automatiseren wat niet werkt, werkt alleen maar vaker niet. 

Als je nu meemaakt dat negen van de tien klanten die jij benadert gelijk zegt, “geen interesse” of “stuur maar een mail”(de beleefde vorm van geen interesse), dan heeft het geen zin op dat veel vaker te doen.  

Het is zinloos om dat proces te automatiseren. Dat zorgt er alleen maar voor dat je vaker tegen dezelfde muur aanloopt. 

Sterker nog, het kan zelfs tegen je werken.  

Want stel, er zitten een paar jonge honden in je salesteam en die zijn helemaal van de tooltjes. Iedere dag bij de koffieautomaat hebben ze het weer over de nieuwste AI-ontwikkelingen. Ze zitten er lekker in en ze gebruiken al die tooltjes ook volop. Ze zijn constant allemaal automatische mailtjes aan het sturen naar nieuwe klanten. 

Maar al die mailtjes die lopen dwars door jouw lopende offertes en bestaande relaties heen. Je hebt een persoonlijke relatie opgebouwd met iemand en nu krijgen ze opeens hele algemene, vaak slecht geschreven boodschappen in hun inboxen of op LinkedIn.  

Wat denk je dat hun reactie is? 

Precies. Ze gaan twijfelen aan jouw professionaliteit. En erger nog, je riskeert dat je waardevolle relaties beschadigt. 

Ga dus niet als een kip zonder kop AI-automatiseren.  

Maar zorg dat je éérst een proces hebt dat werkt. Zodat je iets opschaalt dat wél nieuwe klanten oplevert en geen bruggen verbrand bij je bestaande relaties.   

MEER GOEDE LEADS NODIG?

In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.

Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)

DOWNLOAD NU