Toen ik de zaal binnenkwam schrok ik toch wel even. Ik heb geen last van spreekangst, maar ik had ook nog nooit eerder voor een zaal met 200 lege stoelen gestaan.
Gelukkig werd ik snel afgeleid door handen schudden met de organisatie, microfoons testen en kennismaken met de andere sprekers. Voor ik het wist was de zaal volgestroomd. Geen tijd om zenuwachtig te worden.
Ik was gevraagd om een presentatie te geven tijdens de kick off van een grote vakbeurs. Een half uur praten voor 200 man over ‘Je beste beurs ooit’. Toen ze me er maanden van tevoren over belden, leek het me een geweldig idee. Maar toen was het nog heel ver weg.
Zodra ik die zaal vol lege stoelen zag en achterin een cameraman die met groot materieel opnames ging maken, vroeg ik met toch wel even af waarom ik zo snel ja had geroepen. Ik kon de angst voor een black out en het beeld van mijzelf zwetend en stamelend met een knalrood hoofd voor die enorme zaal niet onderdrukken.
In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.
Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)
Op de tweede rij zat een man de hele presentatie heftig te knikken bij elk woord dat ik vertelde. Er was er in elk geval één die het kon volgen. Na 30 minuten praten ging ik opgelucht weer zitten. Ik had al meteen honderd ideeën om het de volgende keer beter te doen, maar ik was tevreden.
De volgende ochtend telde collega Karen het aantal mensen dat na mijn presentatie een gesprek met ons had aangevraagd. 87 stuks. 87 mensen die ons wilden spreken door mijn verhaal van 30 minuten. Karen door het dolle heen natuurlijk. Bij mij sloegen de zenuwen met terugwerkende kracht in als een bom. Toch nog zweten en stamelen. Gelukkig kon toen niemand het zien.
Als jij na je volgende presentatie ook thuis wilt komen met stapel leads om zenuwachtig van te worden, onthoud dan deze 3 dingen die ik in mijn presentatie deed:
Het doen van een goed aanbod is de allerbelangrijkste succesfactor (en het niet doen de meest gemaakte fout) als je leads wilt binnenhalen met expertise marketing.
Het makkelijkste is: een gesprek. Voor dat gesprek geldt hetzelfde als voor je presentatie. Zorg dat je klant er direct wat aan heeft.
Plan dan een vrijblijvend gesprek over jouw verkoopstrategie. We laten je graag zien wat er nodig is om jouw doelen te halen.