Wat ik veel eerder had moeten doen (waardoor ik in 1 jaar €700.000 binnenhaalde)

Karen van Riel

Voor ik me volledig op Outdo stortte, werkte ik als fondsenwerver voor een klein goed doel. 

Dag in dag uit fietste ik naar een grauw industrieterrein met een nobele opdracht: geld binnenhalen om jonge Afrikanen een vakopleiding te geven, zodat ze zelf vooruit konden in het leven. 

IK MOEST IEDER JAAR EEN TON BINNENHALEN. EN IEDER JAAR FAALDE IK.

Ik belde en mailde bedrijven door heel Nederland. Zij waren mijn potentiële klanten. Ik probeerde steeds hogere aantallen te benaderen. Ik had steeds meer stress. 

Mijn directeur was een commerciële man. Hij was glashelder: ik moest geld opleveren. Hoe? Dat was mijn probleem.  

MEER GOEDE LEADS NODIG?

Met de juiste marketingstrategie kan elke ondernemer in de techniek meer verkopen, de marges flink verhogen en een ijzersterke positie in de markt veroveren. In dit boek lees je hoe.

DOWNLOAD NU GRATIS!

HEEL AF EN TOE BELDE IK PRECIES OP HET JUISTE MOMENT, MAAR VERDER KREEG IK ALTIJD 'NEE'. 

De meeste mensen die ik sprak zaten met het handen in het haar door de crisis. “Ik moet zelf mensen ontslaan, dan ga ik het beetje geld wat ik nog heb niet weggeven”.

Ik werd ondertussen helemaal gek in mijn kantoortje. 

Ik heb zelfs nep-drollen verstuurd naar alle loodgieters van Amsterdam om hun aandacht te vragen voor een school waar geen toiletten waren. 

Ik heb 100 lachende loodgieters aan de lijn gehad, maar het leverde niks op. 

IN MIJN EENTJE GING IK HET NIET REDDEN. DAAROM RIEP IK HULP IN. 

Een collega stelde voor dat ik ging praten met de klanten die ik wèl had. 

Ik had en heb veel waardering voor deze vrouw, dus ik volgde haar advies op (na die nep-drollen had ik alles wel geprobeerd). 

Ik regelde een zaaltje in een hotel midden in het bos. Er kwamen 5 donateurs (mijn klanten). 

Ik legde hen mijn grote plannen voor om meer geld binnen te halen. De reactie was duidelijk: ze vonden het niks. 

Ik kreeg letterlijk terug dat ze niet bij een bedelclub wilden horen.  

TOEN HEB IK ÉÉN VRAAG GESTELD:  

“Wat moet ik anders doen?” 

Het antwoord was simpel: Niet bedelen met zielige verhalen, maar resultaat laten zien. 

Het bleek dat ze best meer wilden meer geven en bevriende ondernemers wilden vragen om ook donateur te worden als wij ons zouden gedragen zoals zij: als ondernemers.

Jarenlang had ik mijn klanten overgeslagen. Dit was de eerste keer dat ik vroeg wat ze eigenlijk wilden.  

TOEN IK EINDELIJK HUN HULP INRIEP, KWAM MIJN DOORBRAAK. 

Ik zag in waarom mijn benadering niet werkte en kon direct vragen wat ik anders moest doen. 

Ik kreeg antwoorden op vragen waar ik al een hele tijd mee worstelde, maar die ik nooit met mijn team had durven delen. 

(Ik nam aan dat mijn team dacht dat ik het allemaal allang wist, en dat ik zou dalen in hun aanzien wanneer ik zou toegeven dat dat niet zo was.) 

DAT JAAR HAALDE IK 700.000 EURO OP VOOR HET GOEDE DOEL. 

Mijn klanten gaven me hun ongezouten mening. Als ik hun hulp niet had ingeroepen, was ik rondjes bijven draaien. 

Dan had ik ongetwijfeld nog veel meer losse acties bedacht om structureel geld binnen te halen. 

Zie je de tegenstelling? Losse acties om structureel te groeien? 

Als ik nu terugkijk snap ik niet dat het zo lang duurde voor ik de tijd nam om samen naar mijn aanpak te kijken. 

Als ik dat eerder had gedaan, had ik veel eerder die tonnen binnengehaald. 

En geloof me, ik dacht op dat moment dat ik nooit meer dan 250.000 euro per jaar zou kunnen werven. En dat alleen met véél geluk.

Binnen 1 jaar zat ik op bijna 3 keer zoveel.  

DE MEESTE ONDERNEMERS NEMEN NOOIT IEMAND IN DE ARM OM VAN EEN AFSTAND NAAR HUN VERKOOPSTRATEGIE TE KIJKEN.  

Waarom? In de gesprekken met onze klanten hoor ik verschillende redenen: 

  • Ze denken dat ze het zelf kunnen. Dat ze op een magische manier nu opeens wel de tijd gaan maken om op een hutje op de hei te gaan zitten en dan een briljant groeiplan uitdenken. 
  • Ze denken dat ze het heel druk gaan krijgen. Dat een buitenstaander nieuwe dingen ’losmaakt’ die een heleboel tijd gaan kosten. Ze hebben het nu al druk. Meer groei betekent dat ze het nog veel drukker gaan krijgen.
  • Ze geloven niet dat ze nieuwe plannen ook echt in de praktijk kunnen brengen. Eenmaal terug op kantoor worden ze gelijk weer opgeslokt en geleefd door de waan van de dag, denken ze.

Dat klopt niet.  

DOORDAT IK HULP VROEG, KON IK EEN AANTAL DINGEN DIE ME VEEL TIJD KOSTTEN GELIJK SCHRAPPEN. 

Ik ging potentiële klanten heel andere vragen stellen, waardoor ze meer geld gaven. 

Ik ging heel gericht op zoek naar klanten die op zoek waren naar de dingen die uniek waren aan deze organisatie. 

Ik had het nog steeds druk, maar niet meer met losse acties die niks opleverden. Daardoor was ik veel relaxter. 

Omdat mijn plannen glashelder waren, kon ik gemakkelijk nee zeggen tegen collega’s met ontelbare urgente verzoekjes. 

WIL JIJ JE BEDRIJF OOK LATEN GROEIEN? EN HEB JE GENOEG VAN LOSSE ACTIES DIE NIET GENOEG OPLEVEREN? 

  • Loop je over van de plannen voor je bedrijf, maar heb je geen tijd om ze te verwezenlijken?
  • Maak je je zorgen over de grootte van de investering die nodig is om te groeien?
  • Twijfel je over de beste strategie voor de toekomst van jouw bedrijf?
  • Werk je keihard, maar ben je voor het succes van je bedrijf nog steeds afhankelijk van allerlei dingen die je niet kunt beïnvloeden?
  • Denk je erover na om te gaan exporteren of compleet nieuwe markten te aan te gaan boren, maar twijfel je over de kans van slagen? 

Plan dan een vrijblijvend gesprek over jouw verkoopstrategie. We laten je graag zien wat er nodig is om jouw doelen te halen. 

PLAN EEN GESPREK

OVER DE AUTEUR

Karen van Riel is één van de oprichters van Outdo: het enige adviesbureau in Nederland met een marketing- en acquisitiemethode die helemaal gericht is op het verkopen van complexe technische producten. Ze helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om meer te verkopen met hogere marges.