Er ligt een heel vers, nieuw, sneeuwwit blad van een jaar voor ons: 2025. Dit is hét moment om na te denken over jouw salesstrategie. Je moet wel.
Waarom? Omdat we op een keerpunt staan.
De afgelopen 11 jaar heb ik duizenden bedrijven in de techniek geholpen met hun sales, het binnenhalen van nieuwe klanten.
In die 11 jaar is het nog nooit voorgekomen dat ik zoveel nieuwe techniek tegenkwam in de sales als nu.
Ik denk eerlijk, dit afgelopen jaar meer dan in de 10 jaar daarvoor.
Dat komt natuurlijk door Artificial Intelligence. AI heeft de spelregels herschreven—op creatief vlak, in marketing, en vooral als het gaat om het benutten van data. Er kunnen nu dingen die een jaar geleden simpelweg nog niet mogelijk waren.
De vraag is: hoe ga jij deze verandering inzetten in jouw voordeel? En nog belangrijker: wat gebeurt er als je het negeert?
Aristoteles wist 2000 jaar geleden al hoe je klanten overtuigt—en wat hij toen schreef, is nu belangrijker dan ooit voor jouw sales.
Dankzij AI is er afgelopen jaar meer nieuwe techniek bijgekomen voor sales dan in de tien jaar daarvoor. Maar tegelijkertijd is de basis van succesvolle sales ouder dan onze jaartelling.
Letterlijk.
Aristoteles schreef al voor Christus over het belang van vijf sterren reviews, influencers en infographics. Alleen noemde hij het anders. Hij noemde het pathos, ethos en logos.
Simpelweg: Je moet autoriteit opbouwen (Ethos). Je moet je verplaatsen in de klant. Het niet alleen hebben over jezelf en jouw processen, maar inspelen op hun emoties, hun pijn, hun frustraties. (Pathos). En als je dan de feiten presenteert over je aanbod, dan moeten die helder, duidelijk gestructureerd zijn. Mensen moeten het snappen (Logos).
Die drie principes, dat zijn de basisprincipes, de hoofdelementen van alle moderne verkooptechnieken. Ook nu nog.
Waarom heb ik het hierover?
Omdat ik zie dat we in onze hebberigheid naar alles wat te maken heeft met automatisering met AI heel vaak voorbijgaan aan de basis die 2300 jaar geleden al in boeken beschreven werd. En dat is gevaarlijk.
Want je kunt het benaderen van nieuwe klanten nu heel makkelijk opschalen. Je kunt zo 500 nieuwe mensen benaderen per dag. Maar als je niet bij die basis begint, dan gaat er niemand reageren op al jouw geautomatiseerde berichten.
Waarom? Omdat iets wat nu niet werkt automatiseren, heeft alleen maar als resultaat dat het straks 500 keer niet werkt.
Zorg dus dat je niet in die valkuil trapt.
Want 2025 kan jouw beste salesjaar ooit worden—mits je nu de juiste stappen zet. Ben jij er klaar voor?
In ons boek 'Elke week goede leads' lees je onze bewezen marketingformule voor ondernemers in de techniek en de verhalen van ondernemers die hem hebben toegepast.
Je kunt de e-boek versie van het boek nu gratis downloaden! (Bij bol.com betaal je €14,95)